Adoptie procedure hond/kat

Wij vinden het heel belangrijk dat een dier geplaatst wordt bij een nieuwe eigenaar die weet waar hij/zij aan begint. Daarom geven wij eerlijke informatie over onze dieren, óók over eventuele negatieve gewoontes en gezondheidsproblemen. Wij proberen zoveel mogelijk informatie over het dier te verzamelen.


Wij doen er alles aan om een goede match tussen een nieuwe eigenaar en een dier te maken. Dier en baas moeten goed bij elkaar passen, anders maken ze elkaar ongelukkig. Honden die bijvoorbeeld veel beweging nodig hebben plaatsen we niet bij mensen die geen tijd hebben voor lange

wandelingen. Bij rechtstreekse adoptie vanuit het buitenland plaatsen we in principe geen volwassen honden bij gezinnen met kinderen onder de zeven jaar. Bij adoptie vanuit een opvanggezin is dit anders. De mensen van het opvanggezin zien hoe de hond is en tijdens de kennismaking met de

adoptanten zien zij hoe de hond op uw kinderen reageert. Onze adoptie medewerksters kunnen u goed adviseren als u via ons een nieuw maatje komt uitzoeken.

Adopteren, hoe gaat dat in zijn werk?

U hebt dé hond of kat op de website gezien die u graag zou willen adopteren. Onder de hond of kat vindt u daarom ook een knop voor een intake formulier, deze kunt u zo volledig mogelijk invullen en versturen. Adoptie medewerksters kunnen zich verdiepen in uw aanvraag en nemen dan contact met u op. Omdat er meestal veel vragen open blijven bij de adoptie van een hond of kat uit het buitenland, hebben wij gekozen voor een zeer uitgebreide uitleg omtrent een adoptie en alles wat er (eventueel) bij komt kijken in een intakegesprek. Zolang wij in gesprek zijn met u over een hond of kat reserveren wij die totdat duidelijk is of er wel of geen match is.

En dan?

U heeft op de website de hond of kat gevonden waar uw hart van overslaat. We gaan samen kijken of hij /zij geschikt is voor jullie situatie. Is de hond of kat bijvoorbeeld sociaal? Hoe staat het met kinderen? Kan de hond samen met katten? Is de hond of kat angstig? Heel veel vragen die zowel u als ons duidelijk moeten maken of uw keuze de juiste is en of u zich bewust bent van de verantwoordelijkheid die u aangaat. Immers een dier uit het buitenland in een gezinssituatie kan zich heel anders gaan gedragen. Wij bemiddelen bij adopties vanuit de gedachte voor een dier een nieuw blijvend thuis te vinden.


Dan is het heel belangrijk dat een adoptant, zich bewust is van het feit dat hij of zij een hond of kat in huis haalt die de tijd nodig zal hebben om te wennen aan een voor hem totaal nieuwe situatie. Zijn beide partijen (adoptant en bemiddelaar) het na deze tijd nog helemaal met elkaar eens, dan wordt uw toekomstige nieuwe familielid op de website op gereserveerd gezet. De afhandeling van de adoptie is de laatste stap. U wordt verzocht het adoptiecontract in te vullen, te ondertekenen en te versturen.


Zodra wij het ingevulde contract van u hebben ontvangen, wordt het adoptiecontract aangevuld met ontbrekende gegevens over de hond of kat en door ons ondertekend. U ontvangt een exemplaar retour op het mailadres welke u heeft ingevuld op het adoptiecontract. Pas als wij het adoptiebedrag op onze

rekening hebben ontvangen, kunnen wij opdracht geven om uw hond of kat reisklaar te gaan maken. Wij zullen U een betaalverzoek sturen voor de adoptiebijdrage van 425,- euro (hond) of 210,- euro (kat). Zodra de adoptiebijdrage op de rekening is ontvangen, zal uw hond of kat worden geplaatst in onze rubriek 'geadopteerd' .

Als u nu toch na het tekenen van het contract beslist dat u van adoptie af ziet?

Uw adoptiegeld wordt overgemaakt naar het buitenland om de hond of kat klaar te maken voor de reis. Echter, als u na het tekenen van het contract kenbaar maakt dat de adoptie niet door gaat, kunnen wij u slechts het adoptiebedrag minus € 100,- retourneren. Houdt u er rekening mee dat u zelf opdracht heeft gegeven de hond of kat reis klaar te maken door het adoptiegeld op onze rekening te storten. Hiermee zet u de procedure in het buitenland in werking.


Een procedure waarbij geld aan de dierenarts dient te worden betaald. Wij, Love for Strays Nederland, zijn slechts bemiddelaars in deze en kunnen u alleen de kosten van een niet gemaakte vlucht/transport retourneren.


Waarom is de adoptie pas een feit als het adoptiebedrag binnen?

Zodra de betaling en het contract binnen zijn, weten wij dat u definitief de hond of kat wilt adopteren en kan deze met het eerstvolgende transport mee naar Nederland komen.

Hoe komen wij aan het adoptiebedrag ?

Dit is een gemiddeld bedrag van de kosten die gemaakt zijn. Deze kosten bestaan uit:


  • Dierenartskosten buitenland.
  • Sterilisatie of castratie (pups/kittens tot 7 maanden worden niet geneutraliseerd)
  • Inentingen (rabiës & cocktail).
  • Ontwormen en pipet tegen vlooien/teken.
  • Europees paspoort.
  • Chip en eerste registratie in Nederland.
  • Vervoer naar Nederland.
  • Alle honden vanaf de leeftijd van 7 maanden krijgen een bloedonderzoek naar Middellandse Zee ziektes.


Chip

Uw hond is gechipt in het land van herkomst. Het chipnummer staat vermeld in zijn of haar paspoort. Wij, als stichting, hebben de eerste registratie van de chip hier in Nederland gedaan. Zodra wij de hond aan u hebben overgedragen, zullen wij aan u vragen de chip op uw eigen naam te zetten. Dit kan (online) bij Petlook, maar u kunt hiervoor ook een ander portaal kiezen zoals bijvoorbeeld de NDG (Nederlandse Databank Gezelschapsdieren). Eventueel kunt u ook uw dierenarts vragen u hiermee te helpen. Heeft u dit gedaan laat het ons even weten. Dan kunnen wij de hond bij ons afmelden. Op deze manier is uw hond ten alle tijden geregistreerd. De registratie van de chip op eigen naam is wettelijk verplicht.

Lees hier meer over ziektes

Wat te doen als het toch mis gaat?

Ondanks alle goede intenties en goede wil kan het voorkomen dat een adoptie geen goede afloop lijkt te krijgen. Het is van groot belang dat u niet opgeeft bij de eerste tegenslag. Dat zou een oneerlijke zet zijn tegenover het dier die al zoveel heeft doorstaan. Honden e/o katten die vanuit het asiel komen hebben een aardig jasje uitgedaan en dat wordt vaak vergeten. Zij hebben echt even de tijd nodig om bij te komen en vertrouwd te raken met de nieuwe omgeving. Wat de reden is dat ze in het asiel komen is vaak niet helemaal bekend. Dat ze geen fijn leven hebben gehad is in bijna alle gevallen een vast gegeven.


Wij zijn ons echter bewust dat het soms gewoon niet lukt. Omdat het een match is die niet werkt, omdat het gewoon niet klikt! Uit ervaring weten wij dat het zelden een kwestie is van een mismatch of niet klikken. Helaas komt het vaker voor dat een adoptant zich niet realiseert/bewust is waar hij/zij aan begint. Als er echt sprake is van een mismatch of helemaal niet klikken met het gezin gaat de adoptiebemiddelaar kijken of er een opvangadres van onze stichting beschikbaar is. Omdat wij zorgvuldig om gaan met het vinden van een geschikt opvangadres voor de hond of kat, dient u er rekening mee te houden dat het een aantal weken kan duren voordat deze daar naar toe kan verhuizen. Tot die tijd zal de hij / zij bij u in huis moeten blijven. In de tussen tijd doen wij uiteraard ons best om de hond of kat te herplaatsen bij een nieuw baasje.

Share by: